North Outdoorin tarina

Kaikki alkoi villasukista

Nykyisen North Outdoorin tarina juontaa vuosituhannen vaihteeseen, jolloin Teemu Kattilakosken ja Lauri Pyykösen elämää rytmitti kilpaurheilijoiden kurinalainen arki. Maastohiihdon maajoukkueessa edustaneet urheilijakaverukset viettivät satoja päiviä harjoitus- ja kisamatkoilla. Hiihtoladut olivat toinen koti ja olosuhteet usein karut. Olipa ulkona hyytävä pakkanen, viima tai räntäsade, ladulle lähdettiin kelissä kuin kelissä. Sykkeet nousivat, hiki virtasi, vaatteita puettiin ja riisuttiin tilanteen ja kelin mukaan. Huippu-urheilijan äärimmilleen viritettyä kroppaa ei saanut palelluttaa.

Varusteista ei ollut pulaa, mutta niiden toiminta ääriolosuhteissa ja intensiteetin noustessa oli kyseenalaista. Tuntui että yhdistelmää, joka lämmittäisi ja suojaisi riittävästi silloinkin, kun koneistosta oli saatu kaikki irti ja takki oli kirjaimellisesti tyhjä ja märkä, ei vielä ollut tarjolla. Kattilakoskea ja Pyyköstä ongelman ratkaiseminen kiehtoi. Kaverukset ideoivat vapaa-ajalla huolettomia vaatteita, joissa elämästä voisi nauttia täysillä ilman kylmyyttä, kuumuutta ja pyykkivuoria. Vaatimukset materiaalille olivat kovat.

2000-luvun alussa urheiluvaatteet olivat kiireestä kantapäähän teknisiä ja tekokuituisia. Kun hiihtäjät saivat testikäyttöön ensimmäiset merinovillasukat, syntyi oivallus, että ratkaisu tiukkoihin kriteereihin voisi löytyä luonnonmateriaalista. Monossa kastuneet villasukat eivät tuntuneet epämiellyttäviltä, vaan mukavilta ja mikä parasta ne lämmittivät edelleen.

Alkoi vuosien kunnianhimoinen työ, jossa merinovillan ominaisuuksiin ja villatuotteiden valmistukseen perehdyttiin periksiantamattomuudella ja päättäväisyydellä. Tuotekehityksessä noudatettiin aktiivivuosina huippusaavutuksiin siivittänyttä mottoa: "kehitys pysähtyy tyytyväisyyteen". Vain paras kelpasi ja puolivillaiseen ei sorruttaisi.

Matka ideasta toteutukseen on vaatinut kaksikolta huippu-urheilusta tuttuja ponnisteluja ja hikipisaroita. Toimintaa ohjaavat rohkeus, kunnianhimo ja luottamus siihen, että suomalaisella osaamisella ja oikein toimimalla voi onnistua myös kansainvälisesti. On ollut ylä- ja alamäkiä, mutta vauhti ei ole hetkeksikään hyytynyt. Reilun kymmenen vuoden aikana North Outdoor on kasvanut yli 30 henkilöä työllistäväksi vaatetusalan yritykseksi, jolla on oman kotimaisen neulomon lisäksi kolme toimipistettä ympäri Suomea.

Tässä lajissa menestystä ei mitata MM-mitaleilla. Palkintoja suurempi saavutus on sadat tuhannet tyytyväiset asiakkaat, jotka elävät aktiivista ja täysipainoista elämää mukavissa ja huolettomissa merinovillavaatteissa - tuotteissa, joissa on vapaus elää täysillä.


North Outdoorin henkilökuntaa Oulun neulomon avajaisissa vuonna 2022.

Aikajana North Outdoorin kehityskaaresta: